htosay

  • ۰
  • ۰

تحقیق درباره آثار و فواید ایمان به خدا

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 11

آثار و فواید ایمان به خدا

بهجت و انبساط

اوّلین اثر ایمان مذهبى، از نظر بهجت زایى و انبساط آفرینى، «خوشبینى» است; خوشبینى به جهان و خلقت و هستى. ایمان مذهبى از آن جهت که تلقّى انسان را نسبت به جهانْ شکل خاص مى دهد، به این نحو که آفرینش را هدفدار و هدف را خیر و تکامل و سعادت معرّفى مى کند. طبعاً دید انسان را نسبت به نظام کلّى هستى و قوانین حاکم بر آن خوشبینانه مى سازد. حالت فرد با ایمان در کشور هستى، مانند حالت فردى است که در کشورى زندگى مى کند که قوانین و تشکیلات و نظامات آن کشور را صحیح و عادلانه مى داند، به حسن نیّت گردانندگان اصلى کشور نیز ایمان دارد و قهراً زمینه ترقّى و تعالى را براى خودش و همه افراد دیگر فراهم مى بیند و معتقد است که تنها چیزى که ممکن است موجب عقب ماندگى او بشود تنبلى و بى تجربگى خود او و انسان هایى مانند اوست که مانند او مکلّف و مسؤول اند.

از نظر چنین شخصى، مسؤول عقب ماندگى او خودش است نه تشکیلات و نظامات کشور، و هر نقصى وجود دارد از آنجاست که او و امثال او وظیفه و مسؤولیّت خویش را انجام نداده اند. این اندیشه طبعاً او را به غیرت مى آورد و با خوشبینى و امیدوارى به حرکت و جنبش وامى دارد.

دومین اثر ایمان مذهبى از نظر بهجت زایى و انبساط آفرینى، «روشندلى» است. انسان همینکه به حکم ایمان مذهبى جهان را به نور حقّ و حقیقت روشن دید، همین روشن بینى، فضاى روح او را روشن مى کند و در حکم چراغى مى گردد که در درونش روشن شده باشد، برخلاف یک فرد بى ایمان که جهان در نظرش پوچ است، تاریک است، خالى از درک و بینش و روشنایى است، و به همین سبب خانه دل خودش هم در این تاریکخانه که خود فرض کرده تاریک و مظلم است.

سومین اثر ایمان مذهبى از نظر تولید بهجت و انبساط، امیدوارى به نتیجه خوب تلاش خوب است.

از نظر منطق مادّى، جهان نسبت به مردمى که در راه صحیح و یا راه باطل، مى روند بى تفاوت است; نتیجه کارشان بسته است تنها به یک چیز: «مقدار تلاش» و بس.

ولى در منطق فرد با ایمان، جهان نسبت به تلاش این دو دسته بى طرف و بى تفاوت نیست; عکس العمل جهان در برابر این دو نوع تلاش یکسان نیست، بلکه دستگاه آفرینش حامى مردمى است که در راه حقّ و حقیقت و درستى و عدالت و خیرخواهى تلاش مى کنند:

اِنْ تَنْصُرُوا اللّهَ یَنْصُرْکُمْ. (1)

اگر خدا را یارى کنید (در راه حق گام بردارید) خداوند شما را یارى مى کند.

اِنَّ اللّه لایُضیعُ اَجْرَ الُْمحْسِنینَ. (2)

اجر و پاداش نیکوکاران هرگز هدر نمى رود.

چهارمین اثر ایمان مذهبى از نظرگاه بهجت و انبساط، «آرامش خاطر» است. انسان فطرتاً جویاى سعادت خویش است; آنچه مایه سعادت انسان مى گردد دو چیز است: 1. تلاش; 2. اطمینان به شرایط محیط. تکلیف انسان با خودش روشن است. از این ناحیه اضطرابى دست نمى دهد، آنچه که انسان را به اضطراب و نگرانى مى کشاند و آدمى تکلیف خویش را در باره او روشن نمى بیند جهان است.

آیا کار خوب فایده دارد؟ آیا صداقت و امانت بیهوده است؟ آیا با همه تلاش ها و انجام وظیفه ها پایان کار محرومیّت است؟ اینجاست که دلهره و اضطراب در مهیب ترین شکل ها رخ مى نماید.

ایمـان مذهبى به حکم اینکه به انسان که یک طرف معامله است، نسبت به جهان که طرف دیگر معامله است، اعتماد و اطمینان مى بخشد، دلهره و نگرانى نسبت به رفتار جهان را در برابر انسان زایل مى سازد و به جاى آن به او آرامش خاطر مى دهد.

یکى دیگر از آثار ایمان مذهبى از جنبه انبساط بخشى، برخوردارى بیشتر از یک سلسله لذّت هاست که «لذّت معنوى» نامیده مى شود. [ لذّت هاى معنوى ] لذّت هایى است که با عمق روح و وجدان آدمى مربوط است و به هیچ عضو خاص مربوط نیست و تحت تأثیر برقرارى رابطه با یک مادّه بیرونى حاصل نمى شود، مانند لذّتى که انسان از احسان و خدمت، یا از محبوبیّت و احترام، و یا از موفّقیت خود یا موفّقیت فرزند خود مى برد که نه به عضو خاص تعلّق دارد و نه تحت تأثیر مستقیم یک عامل مادّى خارجى است.

لذّات معنوى از لذّات مادّى، هم قوى تر است و هم دیرپاتر. لذّت عبادت و پرستش خدا براى مردم عارف حق پرست از این گونه لذّات است. عابدان عارف که عبادتشان توأم با حضور و خضوع و استغراق است بالاترین لذّت ها را از عبادت مى بردند. در زبان دین از «طعم ایمان» و «حلاوت ایمان» یاد شده است. ایمان حلاوتى دارد فوق همه حلاوت ها. لذّت معنوى آنگاه مضاعف مى شود که کارهایى از قبیل کسب علم، احسان، خدمت، موفّقیت و پیروزى، از حسّ دینى ناشى گردد و براى خدا انجام شود و در قلمرو «عبادت» قرار گیرد .

آثار و فواید اعتقاد به قضا و قدر الهى

گفتیم عوامل مؤثّر در کار جهان که مجموعاً علل و اسباب جهان را تشکیل مى دهند و مظاهر قضا و قدر به شمار مى روند، منحصر به امور مادّى نمى باشند; یک سلسله امور معنوى نیز وجود دارند که جزءِ عوامل مؤثّر جهان اند و قهراً در تغییر و تبدیل سرنوشت مؤثّرند. مطابق این نظر، یک سلسله حساب هاى غیر مادّى نیز جزءِ حساب عالم است. مثلا حمایت از حقّ و عدالتْ یک حساب معنوى دارد ماوراى حساب هاى مادّى و محسوس. جهان به حقّ و عدالت برپاست و به حمایت کسانى که به حمایت حقّ و عدالت برمى خیزند، برمى خیزد و اجر و پاداش آن ها را ضایع نمى کند:

اِنْ تَنْصُروا اللّهَ یَنْصُرْکُمْ وَ یُثَبِّتْ اَقْدامَکُمْ. (1)

اگر به یارى حقیقت برخیزید، حقیقت به یارى شما برمى خیزد.

اِنَّ اللّهَ یُدافِعُ عَنِ الَّذینَ آمَنوا اِنَّ اللّهَ لایُحِبُّ کُلَّ خَوّان کَفور. (2)

خداوند مدافع اهل ایمان است و خیانتکاران کافر نعمت را دوست نمى دارد.

وَ لَیَنْصُرَنَّ اللّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ اِنَّ اللّهَ لَقَوِىٌّ عَزیزٌ. (3)

خداوند یارى مى کند آن کس را که او را یارى کند. خداوند نیرومند و غالب است.

یکى از حساب هاى عالم، توکّل و اعتماد به خداست. توکّل یعنى انسان در پیمودن راه حقّ، چه از جنبه مثبت و چه از جنبه منفى، به خود تزلزل راه ندهد و مطمئن باشد که اگر در جریان زندگى هدف صحیح و خداپسند خود را در نظر بگیرد نه منافع شخصى را، اگر فعالیّت خود را متوجّه انجام وظیفه کند نه متوجّه خود، کار خود را به خدا بازگذارد، خداوند او را تحت حمایت خود قرار مى دهد.

این ها و امثال این ها یک سلسله حساب هاى مخصوصى است که فقط در جهان بینى الهى موجود است و از نظر جهان بینى الهى جزءِ عوامل علّى و معلولى و مظاهر قضا و قدر است. بنابراین، اعتقاد درست به قضا و قدر الهى، یک نفر با ایمان را در عمل و فعالیّت صحیح، مطمئن تر و به نتیجه کارامیدوارتر مى کند. زیرا از نظر مادّى، سنن تشریعى یعنى مقرّراتى که خوب است و باید بشر به آن ها عمل کند، حساب مخصوصى در میان سنن تکوینى ندارد; حقّ و باطل، درست و نادرست، عدالت و ستم، یک جور حساب دارند; جهان نسبت به طرفداران هر یک از این ها بى طرف است. امّا از نظر الهى جهان نسبت به این امور بى طرف نیست; طرفدار اهل حقّ درستى و عدالت است. معتقد به تقدیر الهى، به حکمت و رحمت و عدالت الهى نیز معتقد است. معتقد است اگر کسى رضاى خدا را تحصیل کند، یعنى از سنّت تشریعى الهى پیروى کند که در کنف آن ها محفوظ خواهد ماند. این گونه اعتقاد به تقدیر و تدبیر الهى که نتیجه اش توکّل و اعتماد به









سایر محصولات :
تحقیق درباره آثار و فواید ایمان به خدا

تحقیق درباره آثار و فواید...

تحقیق درباره آثار نماز و پاداش نمازگزاران

تحقیق درباره آثار نماز...

جزوه آموزشی اکسپرسیونیسم

جزوه آموزشی اکسپرسیونیسم...

تحقیق درباره آثار ترک نماز

تحقیق درباره آثار ترک نماز...

تحقیق درباره آثار تربیتی نماز

تحقیق درباره آثار تربیتی نماز...

تحقیق درباره آتشفشان در منظومه شمسی

تحقیق درباره آتشفشان در...

تاثیراستانداردهای حسابداری بین المللی بر شرکتها

تاثیراستانداردهای حسابداری بین...

تحقیق درباره آتشفشان در ایران

تحقیق درباره آتشفشان در...

تحقیق درباره آتش سوزی مرگبار

تحقیق درباره آتش سوزی مرگبار...

تحقیق درباره آبیاری نشتی

تحقیق درباره آبیاری نشتی...

تحقیق درباره آبنما در طراحی پارک و باغهای ایرانی

تحقیق درباره آبنما در طراحی...

تحقیق درباره آبراهام لینکلن

تحقیق درباره آبراهام...

تحقیق درباره آب سیاه چشم

تحقیق درباره آب سیاه...

دانلود تحقیق اخلاق 1 تقوا

دانلود تحقیق اخلاق...

پاورپوینت فن آوری نهم درس 10 صنایع دستی برجسته کاری روی فلز مس قابل ویرایش 27 اسلاید بسیار زیبا

پاورپوینت فن آوری...

تحقیق درباره XPath چیست

تحقیق درباره XPath چیست...

تحقیق درباره Ip چیست

تحقیق درباره Ip چیست...

تأثیر مالیات بر ارزش افزوده و نقش آن بر در آمدهای کشور

تأثیر مالیات بر ارزش...

تحقیق درباره Intel، AMD و پردازنده های 64 بیتی

تحقیق درباره Intel، AMD...

تحقیق درباره Flash Memory چیست

تحقیق درباره Flash Memory چیست...

دانلود تحقیق قطار شهری مشهدword

دانلود تحقیق قطار شهری...

تحقیق درباره بسکتبال و آسیبهای آن

تحقیق درباره بسکتبال و...

تحقیق درباره ابو نصر محمد بن طرخان

تحقیق درباره ابو نصر محمد بن طرخان...

تحقیق درباره شناسایی عناصر در ترکیبات آلی

تحقیق درباره شناسایی...

تحقیق درباره آهنگری

تحقیق درباره آهنگری...

تحقیق درباره اثر ورزش روی دستگاه گردش خون

تحقیق درباره اثر ورزش روی دستگاه گردش...

تحقیق درباره آموزش و پرورش افغانستان

تحقیق درباره آموزش و...

تحقیق درباره ERP سیستم های کنترل موجودی

تحقیق درباره ERP...

تحقیق درباره اثر الودگی بر محیط زندگی

تحقیق درباره اثر الودگی بر...

تأثیر گزارش حسابرسی بر بازده سهام

تأثیر گزارش حسابرسی بر بازده سهام...

تحقیق درباره DNA جای‏گزینى براى سیلیکون‏

تحقیق درباره DNA جای‏گزینى براى سیلیکون‏...

تحقیق درباره بی کاری پنهان Disguised Unemployment

تحقیق درباره بی کاری...

تحقیق درباره بمباران شیمیایی حلبچه

تحقیق درباره بمباران شیمیایی...

تحقیق درباره آذرخش

تحقیق درباره آذرخش...

تحقیق درباره شناخت زلزله

تحقیق درباره شناخت زلزله...

حسابرسى

حسابرسى...

تحقیق درباره CNG چیست

تحقیق درباره CNG چیست...

دانلود تحقیق ماده منفجرهword

دانلود تحقیق ...

تحقیق درباره شناخت چوب در کاربرد ساختمان

تحقیق درباره شناخت...

تحقیق درباره آسیه همسر فرعون

تحقیق درباره آسیه همسر فرعون...

تحقیق درباره آشنائی با خازن یا Capacitor

تحقیق درباره آشنائی...

تحقیق درباره بندپایان

تحقیق درباره بندپایان...

تحقیق درباره BIOS چیست و چگونه کار مى کند

تحقیق درباره BIOS چیست و چگونه...

تحقیق درباره آیزاک نیوتن

تحقیق درباره آیزاک نیوتن...

تحقیق درباره بوجود آوردن جوجه های جدید

تحقیق درباره بوجود آوردن جوجه...

تحقیق درباره آنفلوآنزای A یا خوکی

تحقیق درباره آنفلوآنزای A یا...

تحقیق درباره اتصالات ترانسفورماتور

تحقیق درباره اتصالات ترانسفورماتور...

تحقیق درباره بزرگان بختیاری

تحقیق درباره بزرگان بختیاری...

تحقیق درباره آیینه ی اسکندر

تحقیق درباره آیینه ی اسکندر...

تحقیق درباره اتصالات ترانسفورماتورها

تحقیق درباره اتصالات...

تحقیق درباره: اسطوره ها 25 ص
تحقیق درباره: استفاده از قالب های ماسه ای برای قطعات ریختگی
تحقیق درباره: ارتباطات تاریخچه روابط عمومی 18 ص
تحقیق درباره: ادیان قدیم در عربستان 38 ص
تحقیق درباره: احتراق
تحقیق درباره: ارتباطات تاریخچه روابط عمومی 18 ص
مقاله درمورد. آموزش و پرورش و مشارکت
تحقیق آموزش DS
تحقیق درباره: ادیان قدیم در عربستان 38 ص
مقاله درباره امام زین العابدین
تحقیق درباره مقدمه ای بر روان شناسی رابطه خانواده با نوجوان
مقاله درباره: اصول آرماتور گذاری ( پی ، دیوار، ستون )
مقاله درباره انواع فرمان اتومبیل 16ص
تحقیق درباره عنکبوت شناسی
تحقیق درباره عناصر نادر خاکی

کلمات کلیدی :اثر ایمان مذهبى جهان بینى الهى انبساط آفرینى laquo حقیق درباره آثار ایمان مذهبى حساب هاى اثر ایمان جهان نسب اِنَّ اللّهَ مظاهر قضا جزءِ عوامل ایمان انسان laquo مذهبى مادّى معنوى خداوند اللّهَ انبساط انجام
  • ۹۶/۰۸/۲۹
  • فصل هنری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی